Vi ska tillsammans från och med idag och veckan som kommer, stanna upp inför Jesu sista vecka.
Idag ska vi börja i Jesu besök i Betania.
Jesus är där tillsammans med lärjungarna. Den här texten är lite svårplacerad i påskveckans händelser. Några av evangelierna placera den här i samband med sabbaten, medan någon annan placera den framåt onsdagskvällen. Men det mest troliga är att den hör hemma här i helgen innan påskveckan startar.
ttt
Vi är på väg in i Påskveckan, med allt av olika händelser som den rymmer. Inte mindre än 29 av de fyra evangeliernas 88 kap. handlar om veckan som vi nu går in i.
Du ska få se en bild bakom mig där du kan följa de olika händelserna fram till Uppståndelsen.
Först ser du Israels karta på Jesu tid.
Vi förstora den, så ser du platserna som vi nämner i dagens undervisning.
Strax utanför Jerusalem, ca: 0,5 km ligger Betania och ytterligare 2 km bort ligger Betania, där vi börjar i texterna idag.
Y Du ska också få se en karta över Jerusalem.
Som du ser är det många prickar utsatta med nummer i. Alla prickar markera Påskveckans olika händelser.
Y Vi börjar i den blå pricken med en 1 i, för att sedan gå över i de lilla prickarna, nummer 2-5.
Y Y Vi ska börja där det står en 1.
I Betania ca: 2 km utanför Jerusalem händer den text som vi nu läser. När jag läser den vill att jag att du försöka dig leva in i det som händer:
Y Joh 12:1-11.
Jesus smörjes i Betania
”1Sex dagar före påsk kom Jesus till Betania, där Lasarus bodde, han som Jesus hade uppväckt från de döda. 2De ordnade där en festmåltid för honom. Marta passade upp, och Lasarus var en av dem som låg till bords med honom. 3Då tog Maria en flaska dyrbar äkta nardusolja, och smorde Jesu fötter och torkade dem med sitt hår, och huset fylldes av doften från oljan.
Y 4Men Judas Iskariot, en av hans lärjungar, den som skulle förråda honom, invände: 5”Varför sålde man inte den här oljan för trehundra denarer och gav åt de fattiga?” 6Det sade han inte därför att han brydde sig om de fattiga, utan därför att han var en tjuv och brukade ta av det som lades i kassan, som han hade hand om. 7Jesus sade då: ”Låt henne vara, hon har sparat denna olja för min begravningsdag. 8De fattiga har ni alltid bland er, men mig har ni inte alltid.”
Y 9En stor mängd judar fick veta att Jesus var där, och de kom dit, inte bara för Jesu skull utan också för att se Lasarus, som han hade uppväckt från de döda. 10Då beslöt översteprästerna att döda också Lasarus, 11ty för hans skull lämnade många judar dem och trodde på Jesus.”
Betania var en plats som Jesus ofta gästade.
Marta, Maria och Lasarus hem var en plats som Jesus besökt tidigare i evangelierna.
Troligen händer den här händelsen på lördagen, sabbatsdagen, innan Jesu intåg i Jerusalem.
Nu vet vi inte om det är hemma hos dem eller i något annat hem som händelsen utspelar sig. Det flesta bibeltolkar är överens om att det här är samma händelse som Matt 26 och Mark 14 handlar om. Där nämns också Simeon. Troligen var det i hans hem som allt detta händer. Marta är med och tjänar vid borden och Lasarus omnämns särskilt som gäst vid bordet.
Man kan förstå om glädje stod högt i tak, när Jesus på nytt träffar sina vänner. Kanske är hela festen en tacksägelse för det som har hänt med Lasarus. I det föregående kap. Joh 11, så har ju Jesus uppväckt Lasarus från döden.
Men också en tacksamhets fest utifrån Simeon, den spetälske som Jesus botat.
Mitt i gemenskapen gör Maria det oväntade, och öppnar sin flaska med Y”dyrbar äkta nardusolja” och hela rummet fylls av väldoften.
Hon smörjer Jesus fötter och torkar dem med sitt hår. Allt det gör hon för Jesus, som gett deras bror Lasarus, livet tillbaka.
De som ser allt det här hända de reagera. Y”Varför sålde man inte den här oljan för trehundra denarer och gav åt de fattiga?”
Den som säger det är Judas Iskariot som i slutet på veckan kommer att förråda Jesus.
Egentligen har han har helt rätt. Göra av med en olja som kostar 300 denarer på ett par fötter. Det motsvarar i dag en årslön. Y 1 denar är en dagslön. Men vi vet också att Judas var en tjuv, som tog av lärjungarnas gemensamma kassa.
Men Maria hon var beredd att satsa det här på Jesus. Hon visar sin kärlek till honom i sin handling.
Samtidigt som hon gör det här så gör hon en profetisk handling: Y v.7 ”Låt henne vara, hon har sparat denna olja för min begravningsdag”
Hon gör det som en förberedelse för Jesus död och gravläggning. Hennes handling blir en smörjelse i förväg. Allt detta gör hon för att hon älskar Jesus.
Samtidigt som hon gör detta så är man i full gång med att förberedda offerlammen som ska slaktas till påskfirandet i Templet i Jerusalem.
Det som ser ut som en tillfällighet, visar tydligt vem Jesus är. ”Guds Lamm som tar bort världens synd”.
Nästa händelse som vi stannar upp inför ser du där 2:an står.
I Matt 21:1-5 kan vi läsa om hur Jesus går från Betania till Betfage, en sträcka på ca:2 km.
Y Matt 21:1-5 ”1När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Oljeberget, sände Jesus i väg två lärjungar 2och sade till dem: ”Gå till byn som ligger framför er. Där skall ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Lös dem och led dem till mig. 3Och om någon säger något till er, skall ni svara: Herren behöver dem. Han kommer då omedelbart att skicka i väg dem.”
Jesus sänder i väg två lärjungar. Dom ska gå in i byn och hämta en åsna med ett föl. Den enda förklaring som de har med sig är Y”Herren behöver den”.
Man kan fundera på vad de två lärjungarna tänkte på när de gav sig iväg. Där ska stå en åsna med ett föl inne i byn, och det enda vi behöver säga är ”Herren behöver den”.
I Matt 21:4 konstateras helt enkelt att så blev det. Y”Detta hände för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten:”
Där inne i Betfage står åsnan med fölet. Ibland kan den helige Andens ledning se märklig ut, men när vi våga gå så upptäcker vi att det fungerar.
Med den här händelsen börjar intåget i Jerusalem.
Y Y Vi går till nästa station i dagens vandring med Jesus. 3 och 4. Y Y
Nu börjar intåget i Jerusalem.
Y Matt 21:6-11. ”5Säg till Sions dotter: Se, din konung kommer till dig, ödmjuk, ridande på en åsna, på ett åsneföl, en arbetsåsnas föl. 6Lärjungarna gav sig i väg och gjorde som Jesus hade befallt dem. 7De förde åsnan och fölet till honom och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. 8Folkskaran som var mycket stor bredde ut sina mantlar på vägen. Andra skar kvistar från träden och strödde på vägen.
Y 9Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, Davids son! Välsignad är han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden! 10Och när han drog in i Jerusalem, kom hela staden i rörelse, och man frågade: ”Vem är han?” 11Folket svarade: ”Det är Profeten, Jesus från Nasaret i Galiléen.”
Från Betfage rider Jesus på åsnan upp mot Jerusalem. Det var mycket folk i Jerusalem, och när man ser Jesus komma ridande på åsna så ser man i hans handling uppfyllelsen av profetord och de gudstjänst firandes sång i Y Ps 118:25-26 ”25O, Herre, fräls! O, Herre, låt allt lyckas väl! 26Välsignad vare han som kommer i Herrens namn! Vi välsignar er från Herrens hus.”
Jesus rider in i Jerusalem som en kung. Han blir hyllad som en kung. Han blir mottagen som en kung. Han är för det gudstjänstfirande folket den Messias, den befriare som skulle komma.
Traditionen säger att det var genom Y Y Benjaminsporten / Fårporten, på templets norra sida, som intåget sker. Just genom denna port fördes offerlammet för morgon och aftonoffret in i templet.
Nu förs Guds egen Son samma väg, han som är på väg att ge sitt liv på Golgata kors för vår räddning och fräsning. Han är Guds Lamm, han är den gode herde som ger sitt liv för sina får.
I Upp står det om Jesus som det slaktade lammet: Y Upp 5:6 ”Och jag såg mitt för tronen och mitt ibland de fyra väsendena och de äldste ett Lamm stå där, som såg ut att ha blivit slaktat.” Y Upp 5:11 ”Lammet, som blev slaktat, är värdigt att ta emot makten, rikedomen och visheten, kraften och äran, härligheten och tacksägelsen.”
I Hebr läser vi att Jesus som överstepräst en gång för alla, gick in i det allra heligaste. Han är det fullkomliga offret från Guds sida, för våra synder.
Y Hebr 7:27 ”Han måste inte som dessa överstepräster bära fram offer, en dag varje år, först för sina egna synder och sedan för folkets. Detta gjorde han en gång för alla, när han offrade sig själv.”
Den sista stationen som vi ska nämna är Y 5:an.
Y Mark 11:11 ”11Så kom han in i Jerusalem, in på tempelplatsen. Han såg sig omkring överallt, och eftersom det redan var sent på dagen, gick han ut till Betania med de tolv.”
När Jesus kommer in i Jerusalem går han upp till templet. Det står att han såg sig omkring överallt, men dagen är sen och han vandrar, tillsammans med sina tolv lärjungar, på nytt ut till Betania, för att övernatta där.
--------------------------- Till sist idag några tillämpningar av det vi sagt:
Mänskligt sett var det tokigt, för Jesus var det en välsignelse.
Vad är åsnan för mig och vad är åsnan för dig? Vad vill Jesus att du ska göra för honom, inte som en prestation utan av kärlek till Jesus.